الجمعة، أغسطس 29، 2008

يوم ويكيبيديا العربي



الهدف من يوم ويكيبيديا العربية هو زيادة وتنمية عدد المقالات المكتوبة في النسخة العربية من موسوعة ويكيبيديا، وبالتالي كان المستهدف من اليوم هو كل من يستطيع الكتابة باللغة العربية في جميع أنحاء العالم، إلا أن المتابع لأحداث اليوم يلاحظ
تواجد المحررين المصريين بقوة علي مدار اليوم، سواء علي الصفحة الرئيسية للحدث أو في غرفة المحادثة الخاصة بالموسوعة علي ال أي أر سي، وأغلبهم من شباب الجامعات، وبالرغم من أن متوسط مستوي الثقافة لدي الشباب المصري أقل منه في بعض الدول العربية الأخري إلا أنه أثبت أن "الكثرة تغلب الشجاعة".


فيم تخطي الحضور في مكتبة الأسكندرية العشرين مشاركا، كان الحضور ضعيفا جدا في القاهرة بمقر الأكاديمية العربية للنقل البحري إذ لم يتجاوز إحدي عشر مشاركا.


من المفارقات الطريفة أني احتللت المركز الـ 66 من أصل 428 من حيث عدد التعديلات في هذا اليوم، واحتللت المركز نفسه (الـ 66 من أصل 156) من حيث عدد المقالات التي أنشأتها.

الترتيب الـ 66 من حيث عدد المقالات التي أنشأتها

الترتيب الـ 66 من حيث عدد التعديلات التي قمت بها

بالرغم من أن نتيجة اجتماع القاهرة كانت محبطة ظاهريا، إلا أنه أثمر عن إنشاء نواة لمجتمع للويكيبيديا في أكبر عاصمة عربية (من حيث عدد السكان) سيكون لها شأن كبير في المستقبل إن شاء الله.

هناك 6 تعليقات:

  1. Nice to see this happening. Too bad I couldn't make it on Saturday.

    How was it?

    ردحذف
  2. عدلت الموضوع دلوقتي وكتبت فيه ملخص اليوم.

    ردحذف
  3. ايه دة واضح جدا ان فاتنى كتيييييييييير بس معلش تتعوض المهم بقى انا مش داخلة فى موضوع الويبيكديا دة بس فعلا عاجبانى جدا الموسوعة كفاية انى بابقى متاكدة انى هلاقى المعلومة اللى بادور عليها جواها حاجة عبقرية بجد ...... جميل انك محرر فيها ماشاء الله ربنا يوفقك يارب.......كل سنة وانت طيب

    ردحذف
  4. "جميل انك محرر فيها ماشاء الله ربنا يوفقك يارب"

    أي حد يقدر يحرر في الويكيبيديا، انتي لو عندك معلومات كويسة في مجال معين -وده أكيد- تقدري تكتبيها وتفيدي الناس بيها، حتي من غير ماتعملي حساب علي الموقع.

    ممكن تشوفي الصفحة دي لمزيد من التفاصيل:
    http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%8A%D9%83%D9%8A%D8%A8%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%A7:%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%A9

    ردحذف
  5. هو رمضان بيشغل الناس قوى كدة؟؟؟
    فينك يا باشمهندس؟

    ردحذف
  6. معلش، أنا بقالي فترة عندي مشكلة في النت.

    بس والله تجربة انقطاع النت مش بهذا السوء، بالعكس، اشتريت شوية كتب ، وبدأت في قرايتها، النت علي قد ما فيه من إفادة، إلا إنه حرمنا من حاجات كتير، منها القراءة، يعني انا مش فاكر إمتي كانت آخر مرة قريت فيها كتاب.

    بس ماتقلقيش، النت وصل تاني، وهاترجع ريما لعادتها القديمة.

    ردحذف