الجمعة، مايو 04، 2012

العباسية 2

اللي فهمته عبر تويتر هو كان فيه اعتصام بدأ بأنصار حازم ابو اسماعيل بالأساس ثم انضم عليهم مجموعات ثورية مختلفة وعملوا اعتصام في العباسية واضح جدا انه كان مخترق أمنيا وأدى لعك كبير كانت أطرافه هي الثوار والبلطجية وأهالي العباسية، وسقط ضحايا من الثوار وأهالي العباسية، وبالتالي كنا مختلفين مع الاعتصام كتكتيك للتصعيد وليس مع مطالبه.

اللي حصل بعد كده إن آلاف ضموا على الاعتصام النهارده وكان نجاح مبهر للقوى الثورية في نقل التجمهر لأمام وزارة الدفاع والتواجد الكبير لمتظاهرين سلميين واضح انه كان تصعيد مخيف بالنسبة للمجلس العسكري وبالتالي قرر انه لازم يتفض بأي شكل.

وبالفعل تم رشق القوات المرابطة أمام المظاهرة بالحجارة، والصراحة أنا أشك إن أي حد من الثوار مهما كانت درجة هبله انه يعمل كده، وفيه شهود عيان من مسجد النور بيقولو ان الناس اللي كان معاها سلاح فوق المسجد لم يتم اعتقالهم بعد اقتحام الجيش للمسجد بل تم التعامل معاهم كزملاء.

بعدها تم مطاردة الثوار في الشوارع إلى هذه اللحظة، وربنا لوحده اللي يعلم كام واحد اتقتل واعتقل واتصاب حتى الآن، ومن الأخبار اللي قريتها على تويتر واضح إنها ممكن تكون أكبر مما نتصور.

خلاصة القول، أنا كنت ضد الاعتصام لأنه كان فاشل ومُختَرق وبيخدم مصالح المجلس العسكري أكتر ما بيخدم مصالحنا. أنا كنت مؤيد لمظاهرة النهارده ومش بلوم أي حد شارك فيها ومكسوف من نفسي اني ماكنتش معاهم.

مالوش أي لازمة نسفه بطولة الناس اللي شاركت النهاردة... يسقط يسقط حكم العسكر.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق